English version scroll down
Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler søger en profileret billedkunstner med solid praksiserfaring til en stilling som professor på Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser på Billedkunstskolernes kandidatuddannelse. Stillingen ønskes besat pr 1. september 2025.
Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser, tidligere skolen for Mur og rum, har gennem tiderne haft flere forskellige navne, hvilket har afspejlet skolens tætte til- knytning til samtiden og samtidens forskellige udtryksformer.
Skolens historiske opgave har været at udbyde undervisning i udsmykningskunst og åbne muligheden for “konfrontation med arbejdsopgaver ude i samfundet”. Skolen har siden 1960’erne haft fokus på eksperimenterende kunstneriske praksisser med ud- gangspunkt i det rum, der er imellem Akademiets mure og mødet med det omgivende samfund.
Vi forventer, at du har en markant kunstnerisk praksis, visioner for fremtidens kunst- uddannelse og lyst til at undervise på og videreudvikle en international uddannelse på højeste niveau. Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser har fokus på inddragende, stedsspecifikke, installatoriske, konceptuelle og performative praksisformer inden for billedkunsten. Fokus er hovedsageligt på kunstneriske praksisser, der bevæger sig ud over klassiske medier som maleri og skulptur, og som udfolder sig i feltet mellem kunsten og dens omgivelser. Selvom Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser således ikke er medie- eller prakisisspecifik, forventes det, at du har en stærk og fagligt forankret kunstnerisk praksis indenfor området.
Det er en forudsætning, at du har indsigt i samtidskunstens mangfoldige udtryk og har lyst til at undervise og vejlede de studerende på deres mange forskellige ståsteder, også uden for dit specifikke fagområde. Som professor skal du sikre et godt studiemiljø, udvikle og styrke fagområdet gennem din kunstneriske praksis, undervisning og dit udviklingsarbejde og herigennem hjælpe vores studerende med at skabe en solid kunstnerisk praksis, som kan udmøntes i en billedkunstnerisk produktion på højeste niveau.
Som en del af dit arbejde forventer vi også, at du deltager i at udvikle de studerendes muligheder for et bæredygtigt arbejdsliv med kunsten gennem din undervisning og tilrettelæggelse af undervisningen på Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser .
Pædagogisk grundlag
Billedkunstskolernes uddannelser tager udgangspunkt i det pædagogiske princip Student Centered Learning.
Student Centered Learning ser studerende som aktive deltagere i egen læring og ska- ber færdigheder i forhold til problemløsning, kunstnerisk selvstændighed og kritisk og refleksiv tænkning. Uddannelsen lægger vægt på diversitet i programudbuddet og ønsker at sikre gode muligheder for individuelle valg og samarbejde mellem studerende og ansatte. Den studerende er aktiv deltager i egen læring gennem individuel praksis og gennem de valg, der gives mulighed for i den kunstneriske praksis samt i workshop- og kursusundervisningen og i den kritiske refleksion med andre.
Hvis du ikke har gennemført pædagogikum, forventes det, at du gennemfører pædagogikum inden for ansættelsens to første år. Kunstakademiet bistår med dette.
Om stillingen
Som professor ved Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser har du ansvaret for undervisning, vejledning og planlægningen af skolens semesterplaner. Du har ansvaret for, at semesterplanerne opfylder studieordningens mål og for at planlægge og deltage i studierejser.
Det forventes, at du deltager i Billedkunstskolernes forskellige råd og nævn og herigennem bidrager til Kunstakademiets udvikling og arbejdskultur. Det forventes også, at du deltager i optagelse af nye studerende på både kandidat- og bacheloruddannelsen.
I stillingen indgår kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Udviklingsarbejdet tager udgangspunkt i egen kunstnerisk praksis
Om Billedkunstskolerne
Billedkunstskolerne er en videregående uddannelse under Kulturministeriet. Institutionen har til opgave at udbyde bachelor- og kandidatuddannelser på kunstnerisk og, hvor det er relevant, videnskabeligt grundlag.
Kunstakademiets uddannelser har til formål at give den studerende faglig viden, metodisk færdighed og professionel kompetence inden for billedkunstfaget. Billedkunstuddannelserne udvikler den studerendes kunstneriske praksis, metode og faglighed og sikrer gennem såvel praktisk som teoretisk læring, at den studerende kvalificeres til et virke som professionel billedkunstner, der kan opretholde en selvstændig praksis og løse både kunstneriske og formidlingsorienterede opgaver.
Billedkunstskolernes kandidatuddannelse er opdelt i fire skoler, der alle ledes af en professor. Kandidatuddannelsen har ca. 95 studerende fordelt på 3 årgange, og der undervises på både dansk/nordisk og engelsk.
Arbejdsstedet er Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
Kvalifikationer
For at kunne komme i betragtning til stillingen, kræves det:
- At ansøger har en billedkunstnerisk kandidatuddannelse eller tilsvarende
- At ansøger har en professionel billedkunstnerisk praksis på højt internationalt niveau
- Det er en forudsætning, at ansøger har dokumenteret kunstnerisk praksis og erfaring med udstillingsvirksomhed på etablerede kunstinstitutioner, i gallerier og lignende
- At ansøger har dokumenteret undervisningserfaring fra videregående billedkunstneriske uddannelsesinstitutioner
- At ansøger har artikuleret viden om pædagogisk arbejde og metode
- At ansøger har indgående kendskab til international samtidskunst og aktivt ønsker at bidrage til den danske og nordisk kunstscene
- At ansøger har erfaring med administrative opgaver og funktioner (herunder studieplanlægning)
- At ansøger har gode samarbejdsevner
- At ansøger har gode engelskkundskaber. Hvis du ikke behersker dansk eller et nordisk sprog, forventes det, at du inden to år efter ansættelsen behersker dansk eller et nordisk sprog på et niveau, der gør det muligt at deltage i kollegiale organer, samt optagelses-, bedømmelses- og ansættelsesudvalg
- At ansøger har lyst til at engagere sig i den fortsatte udvikling af Kunstakademiets Billedkunstskoler
- Vi ser desuden gerne, at ansøger har erfaring med kunstnerisk udviklingsvirksomhed
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen besættes for en periode af 6 år. Den ugentlige arbejdstid er 30 timer. Stillingen er klassificeret i lønramme 37 og besættes på overenskomstvilkår.
Det vil være en fordel, hvis du bosætter dig i regionen. En ansættelse indebærer, at du skal være til stede på Kunstakademiet og aktivt indgå i uddannelses- og fagmiljøet på institutionen.
Undervisningssproget er dansk og engelsk. Administrationssproget er dansk. Det forventes, at professoren vil kunne virke inden for disse rammer.
Ansættelsesprocedure
Behandling af ansøgninger sker i henhold til bekendtgørelse om ansættelse af kunstnerisk/videnskabeligt personale ved visse uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.
Ansøgning
En skriftlig ansøgning skal være Kunstakademiets Billedkunstskoler i hænde senest den 5.maj kl 12:00 / formiddag.
Ansøgningen sendes via nedenstående link og stiles til rektor, Lars Bent Petersen.
Ansøgningen skal indeholde:
- Ansøgning med dokumentation for kunstnerisk praksis (CV og portfolio)
- Udfyldt summary
- Dokumentation for uddannelse
- Beskrivelse af undervisningserfaring og pædagogiske kvalifikationer
- Ansøgers idéer og ambitioner for undervisning og udvikling af Skolen for konceptuelle og kontekstuelle praksisser
- En redegørelse for ansøgerens kunstneriske og pædagogiske ståsted
- Udfyldelse af CV-summery. CV skal udfyldes og oploades sammen med de øvrige dokumenter - CV-summery kan tilgås her
Den skriftlige ansøgning må ikke overskride 5 normalsider. CV, uddannelsesdokumentation, portfolio og CV-summery vedlægges derudover.
Fysisk materiale, herunder kataloger, samt henvisninger til hjemmesider og digitale platforme vil ikke komme i betragtning i ansættelsesprocessen.
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte rektor Lars Bent Petersen på lars.bent.petersen@kunstakademiet.net
Du kan læse mere om Kunstakademiets Billedkunstskoler på www.kunstakademiet.dk
Kunstakademiets Billedkunstskoler opfordrer alle kvalificerede, uanset personlig baggrund, til at søge stillingen.
Professorship in conceptual and contextual practices for the Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Visual ArtsThe Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Visual Arts, seeks a profiled visual artist with solid practice experience for a position as professor at the School of Conceptual and Contextual Practices for the Schools of Visual Arts’ master’s programme. The position is to be filled on 1 September 2025.
The School of Conceptual and Contextual Practices, formerly the School of Wall and Space, has been known under various names in the past – reflecting the School’s close link to contemporary times and various contemporary forms of expression.
Historically, the School’s task has been to offer education in public art and create opportunities for ‘tackling work commissions in the community’. Since the 1960s, the School has focused on experimental artistic practices, taking its point of departure in the space that exists between the walls of the Academy and the outside world.
We expect you to have a distinctive artistic practice, visions for art education in the future, and a passion for teaching and further developing an international education programme at the highest level. The School for Conceptual and Contextual Practices focuses on inclusive, site-specific, installation, conceptual, and performative practices within visual art. Focus is chiefly on artistic practices that go beyond classic media such as painting and sculpture, performed at the crossroads between art and the area surrounding it. Although the School for Conceptual and Contextual Practices is not media- and practice-specific, we nevertheless expect you to have a distinctive and professional artistic practice within the area.
It is a prerequisite that you have a wide knowledge of the multifarious modes of expression in contemporary art and like to teach and guide students with very differing practices and standpoints, also those outside your sphere of expertise. As professor, you will provide a first-rate study environment, develop and strengthen the subject field through your artistic practice, teaching skills, and development work, thereby helping our students to acquire a solid artistic practice, which may potentially lead to visual art production at the highest level.
As part of your work at the School for Conceptual and Contextual Practices, we also expect you to play an active role in developing students’ opportunities to acquire a sustainable working life in art through your teaching and course planning.
Pedagogical principles
The Schools of Visual Arts’ study programmes are structured around the pedagogical principle of Student-Centred Learning.
Student-Centred Learning sees students participating actively in their own learning, evolving expertise in relation to problem-solving, artistic self-reliance, and critical and reflective thinking. Regarding the study programme, we attach importance to providing a diversity of courses and to ensure sufficient opportunities for making individual choices and for collaboration between students and staff. Students take an active part in own learning through their individual practices and the options offered by artistic practices, in the workshop, via course work, and via shared critical reflection.
If you have not yet completed a postgraduate teacher training course, we expect you to do this within the first two years of employment. The Academy will assist, if required.
About the job
As professor at the School for Conceptual and Contextual Practices, you will be responsible for teaching, guidance, and organising the School’s semester plans and, moreover, you will ensure that the semester plans meet the goals of the curriculum. Further, you will plan and take part in study trips.
We expect you to sit on the various councils and boards of the Schools of Visual Arts, thereby contributing to the development and work culture of the Royal Danish Academy of Fine Arts. Finally, we expect you to play an active role in the admission of new students for both bachelor and master’s programmes.
Artistic development work is also considered an integral part of the job. This will be based on your own artistic practice.
Read the full job advert on our website https://www.kunstakademiet.dk/en/contact/job-vacancies
The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Visual Arts, calls on all qualified candidates to apply for the position regardless of personal background.
Ansøg her
Tilbage til søgning