Sekretariats- og funktionschef ved Retten i Odense
En stilling som retsassessor indtil videre med funktion som sekretariatschef og funktionschef for retsafdelingen ved Retten i Odense er ledig til besættelse fra 1. april 2026 eller efter nærmere aftale.
Retten i Odense er organiseret i fem afdelinger: retsafdelingen (straffesager), den civile forberedelse, familieretten, skifteretten og fogedretten.
Sekretariats- og funktionschefen indgår i den samlede ledelse og deltager i ledermøder og lederudvikling sammen med embedets øvrige ledere. Som medlem af den samlede ledelse forventes det, at man indgår i og medvirker til en helhedstænkning i forhold til det samlede embede på tværs af afdelinger.
Sekretariatschefens arbejdsopgaver
Sekretariatschefen indgår i et tæt samarbejde med byretspræsidenten om at varetage rettens overordnede forhold. Som sekretariatschef vil du bl.a.:
Stillingen omfatter tillige ansvaret som funktionschef for retsafdelingen, idet bemærkes, at denne i det væsentlige omfatter straffesagerne, og at behandlingen af disse, herunder forberedelse og berammelse, er placeret decentralt i rettens 12 afdelinger.
Du har sammen med afdelingslederen ansvaret for afdelingens faglige, sagsbehandlingsmæssige og personalemæssige forhold. Opgaverne løses således i et tæt samarbejde med afdelingslederen, som har det daglige personalemæssige ansvar for afdelingens kontormedarbejdere.
Funktionschefen deltager i afdelingens sagsbehandling og sekretariats- og funktionschefen udfører desuden retsarbejde efter nærmere aftale med retspræsidenten.
Retten i Odense er én af landets 24 byretter. Vi er godt 90 ansatte, heraf pt. ca. 25 jurister, og er samlet i to bygninger i centrum af Odense i gå-afstand til banegården.
Læs mere om Retten i Odense på www.domstol.dk/odense.
Kvalifikationer
Varetagelse af stillingen som sekretariats- og funktionschef forudsætter juridisk kandidateksamen og særdeles gode faglige kvalifikationer.
Vi lægger desuden vægt på, at du:
Løn og ansættelsesvilkår
Stillingen er en retsassessorstilling i lønramme 36. Ansættelse sker på tjenestemandsvilkår.
Til stillingen som retsassessor er knyttet et personligt tillæg, og for varetagelsen af funktionen som chef ydes et midlertidigt funktionstillæg. Den samlede løn i stillingen udgør for tiden 67.263 kr. pr. måned i aktuelt niveau (1. november 2025-niveau), idet der er taget højde for, at der er tale om et ledelsesansvar for to forskellige større sagsområder.
Pensionsbidraget af tillæggene udgør 17,1 pct.
Ansøgning og ansættelsesprocedure
Stillingen søges elektronisk på www.domstol.dk under ”Job”.
Du skal vedhæfte curriculum vitae, indscannet eksamensbevis, der angiver karakterer og karaktergennemsnit, samt eventuelle udtalelser. Har du gennemført domstolenes grunduddannelse, en byretskonstitution i uddannelsesøjemed og/eller en landsretskonstitution skal du medsende udtalelse efter endt grunduddannelse, samt eventuelle udtalelser efter lands- og/eller byretskonstitution.
Ansøgninger skal være modtaget i rekrutteringssystemet senest onsdag den 7. januar 2026.
Eventuelle spørgsmål til stillingen kan rettes til retspræsident Rasmus Damm på tlf. 9968 3481 rad@domstol.dk eller sekretariatschef Mette Brock Hansen på tlf. 9968 3486 eller mbh@domstol.dk.
Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv.
Opmærksomheden henledes på, at en ansøger i medfør af tjenestemandslovens § 5, stk. 4, inden ansøgningsfristens udløb skriftligt kan anmode om, at oplysninger fra den ansøgerliste, der kan udleveres til ansøgerne efter tjenestemandslovens § 5, stk. 3, ikke gengives offentligt. I givet fald påføres ansøgerlisten et tavshedspålæg ved udlevering.
Arbejdstid: Dag
Ansøg her
Tilbage til søgning
En stilling som retsassessor indtil videre med funktion som sekretariatschef og funktionschef for retsafdelingen ved Retten i Odense er ledig til besættelse fra 1. april 2026 eller efter nærmere aftale.
Retten i Odense er organiseret i fem afdelinger: retsafdelingen (straffesager), den civile forberedelse, familieretten, skifteretten og fogedretten.
Sekretariats- og funktionschefen indgår i den samlede ledelse og deltager i ledermøder og lederudvikling sammen med embedets øvrige ledere. Som medlem af den samlede ledelse forventes det, at man indgår i og medvirker til en helhedstænkning i forhold til det samlede embede på tværs af afdelinger.
Sekretariatschefens arbejdsopgaver
Sekretariatschefen indgår i et tæt samarbejde med byretspræsidenten om at varetage rettens overordnede forhold. Som sekretariatschef vil du bl.a.:
- fungere som juridisk sekretær for retspræsidenten
- have en koordinerende rolle i forhold til dommerfuldmægtiggruppen og herunder være uddannelsesansvarlig for dommerfuldmægtige under grunduddannelsen
- foretage løbende statistikopfølgning til brug for retsafdelingen og bistå retspræsidenten med øvrig statistikopfølgning
- behandle spørgsmål om aktindsigt, der ikke behandles af dommerne
- deltage i møder med eksterne samarbejdspartnere og i øvrigt bistå retspræsidenten ved tilrettelæggelsen af møder
- være overordnet ansvarlig for rettens interne og eksterne kommunikation og vidensdeling, herunder på rettens hjemmeside og intranet og stå for fremme af brugen af pressemeddelelser og domsresuméer. Du er rettens repræsentant i Kommunikations- og Udviklingsnetværket.
Stillingen omfatter tillige ansvaret som funktionschef for retsafdelingen, idet bemærkes, at denne i det væsentlige omfatter straffesagerne, og at behandlingen af disse, herunder forberedelse og berammelse, er placeret decentralt i rettens 12 afdelinger.
Du har sammen med afdelingslederen ansvaret for afdelingens faglige, sagsbehandlingsmæssige og personalemæssige forhold. Opgaverne løses således i et tæt samarbejde med afdelingslederen, som har det daglige personalemæssige ansvar for afdelingens kontormedarbejdere.
Funktionschefen deltager i afdelingens sagsbehandling og sekretariats- og funktionschefen udfører desuden retsarbejde efter nærmere aftale med retspræsidenten.
Retten i Odense er én af landets 24 byretter. Vi er godt 90 ansatte, heraf pt. ca. 25 jurister, og er samlet i to bygninger i centrum af Odense i gå-afstand til banegården.
Læs mere om Retten i Odense på www.domstol.dk/odense.
Kvalifikationer
Varetagelse af stillingen som sekretariats- og funktionschef forudsætter juridisk kandidateksamen og særdeles gode faglige kvalifikationer.
Vi lægger desuden vægt på, at du:
- har relevant faglig erfaring knyttet til det kommende ledelsesområde
- besidder gode lederegenskaber og måske har en lederuddannelse eller anden relevant uddannelse
- har stor selvstændighed og evner at træffe beslutninger af stor betydning
- har veludviklede samarbejds- og kommunikationsevner
- er troværdig, har gennemslagskraft samt udviser respekt og ordentlighed i din kommunikation og omgang med andre – både mundtligt og skriftligt
- har godt og stabilt humør.
Løn og ansættelsesvilkår
Stillingen er en retsassessorstilling i lønramme 36. Ansættelse sker på tjenestemandsvilkår.
Til stillingen som retsassessor er knyttet et personligt tillæg, og for varetagelsen af funktionen som chef ydes et midlertidigt funktionstillæg. Den samlede løn i stillingen udgør for tiden 67.263 kr. pr. måned i aktuelt niveau (1. november 2025-niveau), idet der er taget højde for, at der er tale om et ledelsesansvar for to forskellige større sagsområder.
Pensionsbidraget af tillæggene udgør 17,1 pct.
Ansøgning og ansættelsesprocedure
Stillingen søges elektronisk på www.domstol.dk under ”Job”.
Du skal vedhæfte curriculum vitae, indscannet eksamensbevis, der angiver karakterer og karaktergennemsnit, samt eventuelle udtalelser. Har du gennemført domstolenes grunduddannelse, en byretskonstitution i uddannelsesøjemed og/eller en landsretskonstitution skal du medsende udtalelse efter endt grunduddannelse, samt eventuelle udtalelser efter lands- og/eller byretskonstitution.
Ansøgninger skal være modtaget i rekrutteringssystemet senest onsdag den 7. januar 2026.
Eventuelle spørgsmål til stillingen kan rettes til retspræsident Rasmus Damm på tlf. 9968 3481 rad@domstol.dk eller sekretariatschef Mette Brock Hansen på tlf. 9968 3486 eller mbh@domstol.dk.
Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv.
Opmærksomheden henledes på, at en ansøger i medfør af tjenestemandslovens § 5, stk. 4, inden ansøgningsfristens udløb skriftligt kan anmode om, at oplysninger fra den ansøgerliste, der kan udleveres til ansøgerne efter tjenestemandslovens § 5, stk. 3, ikke gengives offentligt. I givet fald påføres ansøgerlisten et tavshedspålæg ved udlevering.
Arbejdstid: Dag
Ansøg her
Tilbage til søgning

