lokalnyt

Ny søgning
NIS2 tilsynskoordinatorer til Sundhedsdatastyrelsen

Vil du være med til at implementerer EU's Net- og Informationssikkerhedsdirektiv (NIS2) i sundhedssektoren? Vil du gennem tilsyn, rådgivning, vejledning og hændelseshåndtering være med til at gøre sundhedssektoren mere robust over for cyberangreb?

Om Cyber- og informationssikkerhed
Du bliver en del af afdelingen for Cyber- og Informationssikkerhed (CIA), som består af ca. 35 engagerede medarbejdere. Vi har til opgave, at sikre den tværgående indsat for sundhedssektorens og borgernes oplysninger og gøre sundhedssektoren så robust som muligt overfor kriser, hændelser og beredskabssituationer.

Afdelingen varetager cyber- og informationssikkerhedsfunktionen for Sundhedsdatastyrelsen (SDS), fungerer som Decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed (DCIS) for sundhedssektoren, har sundhedssektorens centrale operative funktion (SundCERT) og er samtidig den kompetente sektor- og tilsynsmyndighed for NIS2 i sundhedssektoren. Vi arbejder tæt sammen med både myndigheder og aktører i sundhedsvæsenet for at fremme en robust og sikker digital infrastruktur – i et dynamisk, uformelt og socialt aktivt arbejdsmiljø.

Din hverdag hos os
Som tilsynskoordinator i SDS vil du være en del af et team fokuseret på implementeringen af NIS2 i sundhedssektoren. Du vil være en nøgleperson i afdelingen, for styrelsen og også hele sektoren. Du vil arbejde tæt sammen med dine teammedlemmer og de andre i afdelingen, men i lige så stor grad med de aktører i sundhedssektoren, departementet, Styrelsen for samfundssikkerhed (SAMSIK) og de andre NIS2 kompetente myndigheder.

Teamets primære arbejdsopgaver vil være, at:

  • Føre tilsyn med sundhedssektorens aktører (specifikt regioner, medico- og medicinproducenter, privathospitaler osv.), som forventeligt vil være omkring 150-200 organisationer.
  • Håndtere væsentlige hændelser der potentielt sker hos sundhedssektorens aktører i samarbejde med SAMSIK.
  • Give konkret og retningsgivende råd og vejledningen om cybersikkerhed, robusthed og metoder til sundhedssektoren.
Din uddannelse, erfaring og personlige kvalifikationer
Vi søger tre ressourcer til teamet hvis samlede kompetencer vil skulle løfte opgaver. Derfor forestiller vi os, at du har 2-4 års erhvervserfaring indenfor enten:

  • planlægning og gennemførsel af generelle tilsyn eller
  • specifik implementering og administration af NIS1 i organisation eller
  • NIS arbejdet hos en and kompetente myndighed eller en af de andre involverede myndigheder i NIS2 lovgivningen eller
  • implementeringsarbejdet med NIS1 eller og NIS2 ude hos aktørerne.
Du har formentlig en akademisk uddannelse, men det vigtigste er, at du har relevant erfaring og de rette kompetencer til at løse opgaven.

For at få succes i rollen ser vi gerne, at du:

  • Er imødekommende, samarbejdsorienteret og vant til at have en udadvendt rolle i forhold til eksterne aktører.
  • Har stærke kommunikative kompetencer og kan formulere dig både skriftligt og mundtligt i et let tilgængeligt sprog.
  • Er analytisk stærk og formår at sætte dig ind i komplekst stof og nedbryde det til opgaver der kan løses.
  • Er løsningsorienteret og evner selvstændigt at tage ansvar for fremdrift på dine opgaver.
  • Kan tænke helhedsorienteret samtidig med, at du er opmærksom på detaljerne.
Vi leder specielt efter, om du motiveres af at gøre en forskel, brænder for at sikre at sundhedssektoren er bedst muligt rustet og robust overfor potentielle væsentlige cybertrusler, og at du har en villighed til at omdanne tilsyn og dokumenter til virkelig robusthed.

Vi tilbyder
Du bliver en del af et stærkt fagligt miljø inden for cyber- og informationssikkerhed. Her vil du få spændende og samfundsvigtige opgaver og mulighed for at sætte dit helt eget præg på NIS2 implementeringen i sektoren.

Sundhedsdatastyrelsen har et bredt fagligt miljø – både it-fagligt og sundhedsfagligt – og vi lægger vægt på et stærkt samarbejde på tværs af fagligheder. Samtidig har vi en uformel omgangstone og en aktiv personaleforening med tilbud som vinklub, tennis, yoga og fitness.

Vi er en fleksibel arbejdsplads med 37 timers arbejdsuge, hvor det er muligt ad hoc at aftale hjemmearbejdsdage med nærmeste leder. Der vil være 3 faste mødedage om ugen, hvor det er forventet at du er der fysisk. Vores kontor er placeret en kort cykeltur eller rejse med offentlig transport fra Rådhuspladsen, og vi tilbyder gratis parkeringsplads.

Dit personalemæssige tilhørsforhold vil være en sektionslederen og du vil være en del af et tværgående team med medlemmer fra flere afdelinger.

Løn- og ansættelsesvilkår
Ansættelse og aflønning sker i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst for den uddannelse, du besidder.

Er du akademiker bliver du ansat som fuldmægtig og er omfattet efter den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og akademikere i Staten. Der vil være mulighed for at blive ansat som specialkonsulent afhængig af dine kvalifikationer.

Som HK er du omfattet af HK/Samdata organisationsaftalen for Kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) og den til enhver tid gældende fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og Offentlige Ansattes Organisationer – Det Statslige område (OAO-S-Fællesoverenskomsten).

Grundet afdelingens adgang til følsomme oplysninger både i styrelsen men også i sektoren skal du forvente at skulle igennem et sikkerhedsgodkendelsesforløb og opretholde det gennem hele ansættelsesforholdet. Det er forventet at du kort efter ansættelsen afleverer de nødvendige papirer, herunder kan fremvise en ren straffeattest som benyttes til dispensation indtil den endelige sikkerhedsgodkendelse.

Når Sundhedsdatastyrelsen overgår til Digital Sundhed Danmark fra 2027 vil opgave som kompetent tilsynsmyndighed for sundhedssektoren forblive i Idenrigs- og Sundhedsministeriet.

Sundhedsdatastyrelsen har røgfri arbejdstid.

Vil du vide mere?
Du kan få mere at vide om jobbene ved at kontakte afdelingschef Søren Bank Greenfield på SBGR@sundhedsdata.dk, tlf. 4040 9146.

Du kan læse mere om Sundhedsdatastyrelsen på: www.sundhedsdatastyrelsen.dk.

Er du interesseret?
Klik på "søg stillingen" og send os din ansøgning med CV og karakterudskrift senest den 24 august 2025.

Ansættelsessamtaler afholdes løbende og forventes afsluttet i uge 36-37.



Arbejdstid: Dag



Ansøg her





Tilbage til søgning